Kafamı Kurcalayanlar 1 - Libelle May Issue




Mart ayının ortaları falandı sanırım, Libelle Dergisinin editörlerinden birinden bir mail adım. Benim şu aşağıda gördüğünüz fotoğrafımı derginin Mayıs sayısında kullanmak için izin istiyordu. Pinterestte karşısına çıkmış, Mayıs sayısının konseptine çok uygunmuş aramış taramış benim mailime ulaşmış ve yazmış. Amsterdam’a gittiğimde gördüm kitapçıda. Harika bir duygu.  Bundan birkaç yıl önce hayal bile edemiyeceğim bir şey. Yurtdışına tatile gidiyorsun, bir kitapçıya giriyorsun ve sayfalarını şöyle bir çevirdiğin derginin içinde senin fotoğrafın…

Amsterdam’dan geldim dergi masamdaydı. Bana bir kopyasını göndermiş söz verdiği gibi o editör. Ki haber vermeden kullansa fotoğrafımı ruhum duymaz…


Son zamanlarda bloğuma eskisi kadar zaman ayıramıyorum. Bu konuda bir post hazırlamayı da düşünmüyordum açıkcası. Üstünden zaman geçti, o gün mutlu oldum bitti. Ama  son zamanlarda şu izinsiz kullanılan fotoğraf olayı, emeğe yapılan saygısızlık, önemsizleştirme, ciddiye almama, farkına varmama, aklına bile getirmeme konuları birazcık kafamı kurcaladı, yazayım bari dedim…


Ben bir fotoğrafçı değilim, bu işi profesyonelce yapmıyorum, hiç bir iddam da yok ama tek bir fotoğraf için bile saatlerimi harcıyorum, emek veriyorum. Biliyorum bir çoğunuz da aynı benim gibisiniz.
Sonra bir bakıyoruz onca emekle çektiğimiz fotoğraflar birilerinin sitelerinde, instagram hesaplarında hatta dergilerde boy gösteriyor hem de hiç bir isim verilmeden…

Bunların peşine düşmek çok zor. Benim zaten bu işten ticari olarak gelir elde etmeyenlere sözüm yok. Biri almış bir fotoğrafımı profil resmi yapmış, diğeri sanki kendi hazırlamış gibi haftasonu kartlarımı paylaşmış… Bunlara dertlenmiyorum ki ben. Nasıl başa çıkayım, sevmiş, beğenmiş kullanmış, ona göre internete düşmüşse bir fotoğraf halka mal olmuştur, isim yazmak, şuna ait demek aklına gelmiyor, kötü niyetten de değil. Sadece akıl edememekten… Ama ama bu işin içinde olanlar eğer kullanıyorlarsa kendilerine ait olmayan fotoğrafı işte orada birazcık düşünmek gerek…


 Bakın şuna bir açıklık getirelim; Pinterest bir kaynak değildir. Pinterest, senin benim gibi blog sahiplerinin, diğer internet sitelerinin oluşturdukları içerikleri tek bir adres altında toplayan bir portal. Yani kullandığınız bir fotoğrafa kaynak olarak pinterest yazmanız bir anlam ifade etmiyor.

Geçenlerde adı duyulmuş olan bir derginin instagram hesabı benim fotoğrafımı kullanmış, birileri de haber verdi. Bana söyledikleri, arkadaşlar pinterestte bulunca paylaşmış, özür dileriz… Sizce böyle bir bahane olabilir mi? Bir dekorasyon dergisi pinterestte bulduğu bir fotoğrafın pintereste ait olduğunu düşünebilir mi???
Lütfen birazcık empati yapalım böyle durumlarda. Sizin özene bezene çektiğiniz bir fotoğrafı yurtdışında bir dergi, hadi dergiyi geçtim bir blog bile kullansa hemen horozlanmıyor musunuz?? Vay bunu nasıl yapar diye diklenmiyor musunuz?? Aynı şey işte… Eğer kaynağına ulaşamıyorsanız paylaşmayacaksınız bu kadar basit.

Bakın bir iki örnek vereyim. Hani benim; “Bugün Bunu Sevdim” postlarım var, 4 tane hoşuma giden fotoğrafı kolaj yapıp paylaşıyorum. İşte o dört fotoğraf için bile ben bazen tam 1 gün uğraşıyorum… Beğendiğim fotoğrafları bilgisayara kaydediyorum, sonra kolaj yapıyorum, baktım hoşuma gitti, kaynaklarını bulmaya çalışıyorum. Baktım bulamadım, hop kolaj değişiyor… Çok çok nadirdir direk kaynağını yazamadığım fotoğraf… Ki ben bu işi ticari olarak yapmıyorum. Size harika bir örnek daha vereyim. Delianne... çoğunuz tanıyordur. Onun postlarına şöyle bir bakın. Nasıl emek verdiğini göreceksiniz. 3-4 ay önce bir post hazırladı; Desenli Bantlar ile yapılacak 101 Şey, diye… Başlığı ilk okuduğumda yok artık, gerçekten yaptı mı bunu dedim. Ve baktım evet yapmış. Tam 101 fikir bulmuş, her bulduğu fikrin kaynağını tek tek vermiş, evet tam 101 link vermiş… 

Buna karşılık, bilinen bir dekorasyon dergisinin bu ay ki sayısında isim verilmeden kullanılmış en az 3 – 4 fotoğrafın kime ait olduklarını direk yazabilirim. Başka bir dekorasyon dergisinin editörünün instagram hesabında çoğunuzun severek takip ettiği kişilerden fotoğraflar paylaşıldığını şöyle birazcık dikkatle baksanız hemen anlarsınız.



Biliyorum bazıları kızacak bu yazdıklarıma, sen de amma büyütüyorsun diyecek… O yüzden tekrar ediyorum, benim lafım bu işin içinde olanlara, editörlere, sosyal medya uzmanlarına, reklam şirketlerine… gerisi istiyorsa üstünde düşünür, ben sadece kendi bakış açımı yazıyorum buraya…

Mesela aynı durum bloglovin için de geçerli. Düşünün bu zihniyetle nasıl başa çıkılır??? Ülkemizde bloglovin’e giriş engellenmiş durumda, hemde neredeyse 1 yıl olacak. Bloglovin uygunsuz bir içerik yüzünden engellenmiş. Böyle bir mantık hatası yapılabilir mi? Bloglovin içerik üreten bir site değil ki, onu içeriğinden dolayı engelliyorsun. Bloglovin blogları izlemek için kurulmuş bir portal. Yani içeriğini bloglar oluşturuyor. Bir bloğun yapmış olduğu içerik yüzünden tüm site engelleniyor. Asıl yapılması gereken o bloğun engellenmesi… Ama sırf neden kapatıldığını öğrenmek için bile inanılmaz prosedürleri aşmamız gerekiyor… Ne acı…

Yasaklar, haksızlıklar, emeğe gereken önemin verilmemesi, özgürlüklerin kısıtlanması, hoş görünün yok olması, tahamülsüzlüğün artması... kısacası yaşam standartlarımızın her geçen gün biraz daha düşmesi beni çok üzüyor…

Bundan 10 yıl önce, neredeyse benim şimdiki yaşımda olan bir arkadaşım böyle şeylere dertlenince, ay derdim kafasına taktığı şeylere bak, hayat o kadar da zor değil, bu kadar dertlenecek ne var… Meğersem büyümek bunu gerektiriyormuş: ) Gereğini yaptığım için mutluyum. Sonunda büyüdüm…




I had recieved an email from one of the editors of Libelle Magazine about the middle of March...

She wrote that they want to use one of my photos in their May issue and she was asking for permission. She had come across with my photo in Pinterest.
I have sent my photo to her and when I was in Amsterdam I saw it. I can say that It was a great feeling to see an images belong to you in a bookstore and in another country...

When I came back from Amsterdam, I saw that issue was on my table. As she promised she had sent me a copy.  I love them: )

Even I didn't understand a single word of what they are saying. I loved it so much...


Based on this subject, I wrote something about using of the photos without permission as Turkish. So boring topics. I do not want to bore you in our internal affairs: )







46 yorum :

  1. Öncelikle tebrikler Aydacım...Nasıl da haklısın yazdıklarında...Tüm bunlar önce kişisel olarak karşındakine saygı göstermeden başlıyor. Ama temelde o yoksunsa işte, işler büyüyor ve hayatın her alanında kendini gösteriyor maalesef...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle şeyler okuyorum ki instagramda inanamıyorum. Üzülüyorum niye böyle diye.. Eğitim gerçekten herşey, çok çok önemli ama ne yazık ki şu anda ülkemizdeki hali içler acısı...

      Sil
  2. Çok güzel bir yazı olmuş, ben tepkinizi çok yerinde ve haklı buluyorum. Malesef toplumumuzda sadece internet ortamında değil her alanda hazırcılık, başkalarının emeğinden gelir, itibar, beğeni sağlama çok yaygın. Aslında ben, profesyonel veya değil internet ortamında paylaşım yapan kişilerin kaynak göstermeyi düşünememesi gibi bir durum olduğunu da sanmıyorum. Bu konuda sizin yazınız gibi uyarıcı veya tepkisel bir çok kaynak var. Genel ahlak anlayışımız malesef yakalanmadığın sürece her şey mübah boyutunda, yakalanırsan da özür diler, bilmez ayaklarına yatar kurtarırsın..
    Bu arada tebrik ediyorum sizi, fotoğraflarınız o kadar güzeller ki dergilerin peşinde olması hiç şaşırtıcı değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet haklısın çeşit çeşit düşünen var. Bizim toplumumuzun büyük eksikliği, başa gelmeden bilemez, ön göremez olmak ne yazık ki..
      Biri alıp onun çoğunun fotoğrafları kullanıversin bak işte sen gör o zaman kıyameti:)
      Çok çok teşekkür ederim bu arada :)

      Sil
  3. Ne güzel yazmışsın Ayda.Dediğin gibi isteyen sana ulaşıyor ve iznini alıyor ve sonra o dergiden sana gönderiyor.İnceliğe bak.Keşke herkes böyle olsa diyeceğim de o pinterestten lafını ben de kullanırdım arada şimdi ne kızdım kendime.Benim ki beğendim ama bana ait değil demek gibi ama ya kime ait kısmından kaçmışım.İnstagram konusuna hiç girmiyorum bile.Herkes aynı dertten yakınıyor,hesaplar şikayet ediliyor falan iş uzuyor.Şikayetle olmuyor vicdanla mesele aslında.Yarın başka bir hesapla yine çıkıyorlar.Neyse konu çok tatsız ama fotoğraf ve dergi süpermiş.Pek sevindim ve tebrik ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya aslında kullandıkları fotoğraf ne öyle aman aman bir fotoğraf ne de tam sayfa basılmış birşey, ben sadece aramızdaki farkı anlatabilmek için paylaştım bu olayı. Yurtdışından hepimiz bir sürü bloggerı takip ediyoruz, kaçında kaynak verilmeden paylaşım yapılıyor şöyle bir düşünsek anlayacağız durumu aslında:)
      Ve dediğim gibi bunu sen ben yapmışız ben ona da takılmıyorum, sadece benim senin üzerinden para kazanmasınlar istiyorum,

      Sil
  4. önce şaşırdım. meğer yurt dışında yayınlanan bir dergi imiş..
    çok sıradan, normal algılanması gereken bir davranış bile o kadar değerli ki gözümüzde.
    bu basit etik davranışı bile görmeye hasretiz.
    hırsızlık, talan, yağma sözde günahtır, ayıptır çoğunluğa göre.. gerçekte ise fırsat varken bunları yapmamayı aptallık olarak görür çoğunluk.. ahlaklı namuslu gelenekçi geçinen çoğunluk..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet maalesef haber değeri taşımaması gereken bir olay bizde habermiş gibi anlatılıyor, aslında olması gereken tam da bu:)

      Sil
  5. Öncelikle Blogun yeni görüntüsüne bayıldım..Nefis olmuş!! benimde böyle bir değişikliğe ihtiyacım var.
    Yazdıklarının sonuna kadar arkasındayım. Özellikle bu işi ticari olarak yapanların daha dikkate etmesi gerekiyor. Bazı dergilerde gördüğüm resimlerin kime ait olduğunu yazmadıklarını görüyorum ve ben aslında tıpkı senin de dediğin gibi kaynaklarını biliyorum. Üstelik bu dergiler çok satmasıyla meşhur öyle değil mi? Öyleyse başkalarının emeği üzerinden para kazanmak hırsızlığa girmiyor mu? İşte bunu anlayamıyorum..
    Ben blogunda resim paylaşan biri olarak; özellikle bloggerların kendi çektikleri resimleri paylaşmamaya dikkat ediyorum. Paylaştığım resimlerin ise kaynağını yazmadığım zaman huzursuz oluyorum. Misal; kaynağını belirtmeme rağmen bir tane ajans'ın resimleri yayınlamışım. Bu resimleri satıp para kazandıkları için silmemi istediler.Mailleştik.. ticari olarak gelir elde etmediğimi hemen sileceğimi söyledim. Ve bana teşekkür ettiler.. helalleştik :))

    Senin de bildiğine emin olduğum (kuzeyli ) bir blogger sırf resimleri orada burada kullanıldığı için blogunu kapattı. Pinterestte bile paylaşılmasına sinir oluyordu..

    Sonuç olarak; gereğini yazdığın için kalemine sağlık!

    Dergi içinse tebrik ederim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaa Sebi taa Ocak başından beri değiştirmek istiyordum ama bir türlü elim gitmiyordu. Çok da sıkıldım eski halinden, bloğu açmak istemiyordum. O pembe kelebeği gördükçe kusasım geliyordu. Sonra geçen gün tamam dedi, yeter.. Uydur kaydır, yaptım birşeyler, aslında istediğim daha farklıydı ama işin içine girince her istediğini yapacak bilgi ve enerjinim olmadığını anlayıp elimdekine şükrettim:))

      Ben de kendimi inanılmaz huzursuz hissediyorum bu tip konularda. Mesela şu blog dizaynını bile bu kadar geciktirmemin sebebi bu. En ufak bir html codu'nu bile satın almaya çalıştım ki biri gelip hop sen ne yaptın demesin. Utanırım diye..
      Mesela geçenlerde bir fotoğraf çektim, fotoğrafın içinde, çiçeğin yanında bir iki fotoğraf var başka birinin çektiği (internetten bulup çıktısını almıştım mood board yapmak için). Dedim bu fotoğrafı paylaşırsam, içindeki fotoğraların da kime ait olduğunu da yazmak lazım. sonra araştırmaya başladım, hem çekeni hem de styling yapanı buldum, düşündün, Styling yapanı da yazmalıyım. sonra Ayy dedim kaç isim yazacağım böyle:) Bıraktım paylaşmadım:) Off çok saçma bir anlatım oldu:)
      Yani diyeceğim şu ki, ne ben kimseyi huzursuz edeyim, ne de başkaları beni:)
      Bu arada o derginin kullandığı bana ait olan fotoğraf da, "getty image" sitesinde satışta, sadece internet üzerinden kullanacaksa 2-3 dolara bile alabilir o fotoğrafı ama araştırmak yerine hop kullanıveriyor, nasılsa bir bloogera ait:)

      Son olarak da çok çok teşekkür ederim:)

      İşte böyle...


      Sil
  6. önce yeni halini gördüm blogun, çok sevdim, çok beğendim.. sonra okumaya başladım kendi özeleştirimde boğuldum, bazen bulamayıp pinterest dediğim oldu, ki haklısın, hak vebal var... ve profesyonelllerin bu işi yapması dehşet verici, rezillik rezalet! yıllar önce rüzgarlıgünlergecelerde bir türk dergisinde olmuştu.. özürler dilemişlerdi google dan bulmuş hazırlayan diye.. saçma! ve hepimiz için geçerli birine ait ise çok zor değil şundan alınmıştır demek... insanı yüceltiyor esasında bunu yapmak.. saklamaksa kendini bile bile küçültmek demek.. ki illa ki de ortaya çıkıyor...

    sonra kendi adımı da gördüm, şaşırdım... kolay yolunu buldum, fotoyu koy linki ver.. öyle biriktirip yapmakla zor oluyor... Allah hakkına girmekten korusun bizi, hepimize izan ve iyi kalp versin ve hakkına girdiklerimiz için de affetsin... ilk başladığımda hede hödö kullandığım oldu çünkü bilmeden... sildim diye hatırlıyorum sonra ama

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Blogun bu halini sevdiğine çok sevindim. Çok uzun zamandır istiyordum değiştirmeyi ama çok ani bir karar ile iki günde ne yapabiliyorsam yaptım. Daha da üstünde çalışmam gereken yerler var. Etiketleri tek tek düzenlemem gerek. Baştan beri saçma sapan bir etiketleme yapmışım hiç düşünmeden:)

      Diğer konuya gelince... Ben senin araştırmacı kişiliğine hayranım, bu konuda seni kendime çok çok yakın hissediyorum. Bazen bir şeye takılıyorsun, sabah akşam aklında o oluyor, dibine kadar yaşıyorsun. Sonra o bitiyor, yenisi geliyor, elini attığın her şeyde de en iyisini yapmak için uğraşıyorsun.
      Bunun bir nedeni de matematik bence:))) Bizim kafalar sayısal çalışıyor, tıkır tıkır... Gözler bir şeye baktımı direk yöntemi görüyor. Bu konuda bir çok kişiye göre şanslıyız bence:)

      Bu arada ben de de mutlaka vardır, atladığım, kaynağını yanlış verdiğim, ya da kaynağını yazsam bile sonradan netten kalkan görseller... Ama en azından içim rahat elimden geleni yapıyorum ben...

      Sil
  7. kutluyorum ama şaşırmıyorum,senin fotoğrafların daha pek çok güzelliği hakediyor :)
    blogun yeni görüntüsüne de bayıldım nohutcum,fotoğraf kaynağı konusunda çok haklısın...

    Yıllarca her ay alıp keyifle okuduğum dergilerde, takip ettiğim bloggerların fotoğraflarınıgördüğüm an tüm dergileri almaktan vazgeçtim ben...(son zamanlarda blogger arkadaşlarımın evi var diye birka kez evimdergisi aldım sadece...)
    ev değişikliği düşündüğüm süreçte bir dolu fotoğraf arşivlemiştim...ve böylece blog doğdu....
    blogumda genelde emlak sitelerinin evlerini,site linkini vererek paylaşıyorum...
    paylaşımlarım kar amaçlı değil zaten...
    bu arada biliyorsunuzdur ama hatırlatayım,kaynağı belirsiz fotoğrafları, üstüne tıklayıp görsellere getirirseniz direk kaynağına ulaşabilirsiniz!
    sevgiler ....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim:) Hele blogun bu halini de sevdiysen ne mutlu bana...

      Bu arada ben de artık kırk yılın başı alıyorum Türkiye'deki dekorasyon dergilerini. Bizler öyle güzel fotoğraflar, öyle güzel evler görüyoruz ki bloglarda ve pinterestte, onların buldukları yavan geliyor zamanla... Daha modern, daha zevkli, daha özgün içerik hazırlamaları gerek..

      Fotoğrafların kaynaklarına ulaşmak isteyen bir şekil ulaşıyor aslında, keşke isteseler:)
      Ama iyi olmuş yazdığın eğer nasıl bulacağım diye soran olursa okusun buradan.

      Bir tek eklemem gereken; Google Görsellerde fotoğrafı arattığınızda o fotoğrafın kullanıldığı bir çok kaynak çıkacaktır (tabi bir den fazla sitede kullanılmışsa) esas sahibine ulaşmak için tek tek o sitelere bakmak gerekecek. baktınız emin değilsiniz, unutun onu olsun bitsin:))

      Sil
  8. Dergi için tebrik ederim Ayda, emeğinin böyle güzel projelerle değerlenmesi ne güzel. Blogunun yeni yüzü de hayırlı olsun. Değindiğin konularda çok haklısın, sen saatlerce uğraş, bir tıkla senin gözünün gördükleri başkaları tarafından referans belirtilmeden istenildiği gibi paylaşılsın, adil mi bu?:( Bloglovinin kapatılması ise ayrı bir muamma, geçen sene kapatıldığında takip ettiğim blogları rahatça okuyamamaya başladım çünkü reader bloglovine geçince oradan takibe aldığım bloglar vardı. Neyse ki evdeki bilgisayarda ip adresimi değiştirdim de halen bloglovini kullanabiliyorum. Bazı yasaklar ne anlamsız:((

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, hele de bloğu beğendiğine çok sevindim:)

      Ben iş yerinde çok zor durumda kalmadıkça IP'leri değiştirmemeye çalışıyorum. Sonra bir virüs girer tüm server çöker falan benden bilinir:)))
      Ama evde giriyorum. Tabii doğru olan bu değil:)
      Olması gereken yasakların ortadan kalkması ve gerekli eğitimin verilmesi...

      Sil
  9. bloglovin yasağına gelince,pinterestte bloglovinden pinlenen fotoğrafların kaynağına da ulaşamıyoruz artık ne yazık ki...ve kaynağı pinterest gösteriyoruz bazan....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O durumlarda ben blogun adını alıp google da taratım buluyorum :)

      Sil
  10. Ne kadar güzel,ne kadar doğru yazmışsın Ayda....kesinlikle de hak veriyorum sana....özellikle de Pinterest'in bir kaynak olmadığı konusunda....Pinterest'te gördüm bende yaptım sözü beni çiledem çıkarıyor bazen...ve anlamıyorum da...pinlerin üzerine tıklayınca kaynağa doğru bir yolculuk başlamıyor mu? Bu yolla keşfettiğim yüzlerce blog var mesela...sanırım insanlar kaynak gösterip fikrin kendilerine ait olmadığını söylemenin küçültücü bir şey olduğunu sanıyorlar...bende şu nakış şablonlarında yaşadım aynı sorunu...instagramda paylaşınca halk malı oluveriyor...oysa ben her çiçeğin yeri için,yaprağın büyüklüğü,küçüklüğü,rengi vs bir sürü şey için kafa patlatıyorum..."ay bunu hemen yapmalıyım,şablonu alabilirmiyim?" Mesajını görünce de sinirleniyorum...

    Geçen yıl bir şablon buldum pinterestte...gittim satın aldım,ig da şablonu alabilirmiyim diyenlere de şurdan aldım,sizde oradan alabilirsiniz diyince; ben sizden istiyorum yanıtı geldi....söyliyecek çok şey var daha ama sanırım bazı şeyler kişinin içinde,farkındalığında,duyarlılığında gizli....

    Neyse,şu mevzu bahis fotoğrafına ilk gördüğüm günden beri;dergi fotoğrafı gibi demiştim....yerini bulmuş:)) tebrik ederim....blogundaki değişime ise bayıldım....güle güle kullan Aydacım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir ara bana habire desenli kağıtları nereden buluyorsun sorusu geliyordu:) Yazdım hala gelmeye devam etti.
      Ben parasını verip alıyorum çoğunu o kağıtların, olmadı kendim yapıyorum.. Kafaya takınca bir şekil karşına çıkıyor zaten. O soran ve isteyenlerin de gerçekten kafaya taktıklarına, yapacaklarına inanmıyorum. Bir şeyi gerçekten yapmak sitediğinde hedefe kitlendiğinde yaşadığımız bu devirde kaynak bulmamak gibi birşey söz konusu değil. Ne kadar şanslı olduğumuzun farkına varmamız gerek aslında...
      Senin şablon olayın mesela... ETSY'de yığınla var, ama ETSY diyince bile korkuyor insanlar, yaa bir bak, o kadar zor değil oradan alışveriş yapmak, korkma, devre ayak uydur, sen bir de genç olacaksın... Ama nerde.... :)

      Ve evet fotoğraf için aynen öyle demiştin:)) Aslında çözünürlüğü falan pek kötü fotoğrafın ama pinterestte benim bile habire karşıma çıkıyor, çok pinlenmiş:)

      Son olarak da sen beğendiysen bloğu tamamdır:)) Çok acemice 2 günde toparladım. DAha da şu etiketleri falan düzenlemem gerek ama bakalım yavaş yavaş:))


      Sil
    2. bu arada blogla ilgili html kodu ya da herhangi bir şey için yardıma ihtiyacın olursa ne olur çekinme söyle lütfen...

      Sil
    3. Ay dur aklımda bir soru var, ama şimdi haftasonu geldi hiiç bakamıycam, önümüzdeki hafta bir ara yazarım sana:)) (Hemen de atladım)

      Sil
  11. Aydacım zamanında bir kadın bir fotoğraf fb sayfası açmış, benim fotoğraflarım da dahil birçok fotoğrafçının fotoğraflarını kendi çekmiş gibi paylaşıyordu, hem de bazı fotoğraflardaki çocukları kendi çocuklarıymış gibi göstererek!! . Bazı insanlarda bu konu bir ego savaşı durumunda yani. Hem emeğe saygısızlık, hem de psikolojik bozukluk. Geçenlerde de yine fotografçılar ayaklandı. Sanatçı diye geçinen bir adam başkalarının IG fotoğraflarını tab edip sergisine koymuş ve tanesini binlerce dolardan satıyor!! Saka gibi! Yapılabilecek en iyi şey fotoğraflara watermark koyup sahibini belli etmek ve internete çok yüksek buyutlarda foto yüklememek. Gerçi fotoğrafları alıp kullanmak isteyen üzerinde yazılı ismi de çıkarabilir o ayrı ama yine de elimizden şimdilik sadece bu geliyor.

    Bu arada blogunun yeni tasarımı harika! Hazır konunun üzerindeyken küçük bir tavsiye: Fotoğraflara sağ tıklayınca kaydedebilme özelliğini engellersen çalınmayı bir nebze önleyebilirsin. Blogspot ona izin vermiyor ama senin tasarımın profesyonel olduğu için belki yapılabilir. Ben MelodiPhoto bloguma o sayede gönül rahatlığıyla foto yüklüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Verdiğin örnektekiler gerçekten psikolojik bir bozukluk ve korkutucu. Bu tiplerin adam olması da ne yazık ki çok çok zor.

      Aslında benim blog, blogspotta. Sadece "template" kısmına bir kaç kod ile müdahele ettim. Yani öyle profesyonel değil pek:)

      Fotoğrafların kullanılmaması için bir çok şey yapılabilir belki. Ama benim burada anlatmak istediğim ; Ben neden yapıyorum:))

      Bunu şuna benzetiyorum; Hani kadına taciz ya da şiddet uygulandığında, ama ile başlayan cümleler kuruluyorya; ama o da evde kocası yokken neden elektrikçiyi çağırıyor ki, ya da eee o da öyle mini mini etekler giymesin... O kırmızı ruju sürmesin... gibi gibi...
      Demiyor ki o erkek kendine hakim olsun, kendini eğitsin, adam olsun...
      Yani kısacası, herşey eğitimden geçiyor, önlem almaktan çok kuralları uymayı, saygıyı, etiği öğrenmemiz gerek bizim toplum olarak...

      Tabi bu arada şu sağ tuş olayı üzerinde de çalışayım ben birazcık:)

      Son olarak da çok çok teşekkür ederim, beğenmene çok sevindim:)

      Sil
    2. Aydacım sağ tiklayip resim kaydetme ve icerik kopyalama ozelligini bloggerda kaldirmak mumkunmus aslinda yeni ogrendim :) Ben cok sayida kisisel foto yukledigim icin bu ozelligi blogumda aktive ettim. Sende bakmak istersen diye kaynagin linkini birakiyorum:
      http://sneakymommablogdesign.blogspot.com/2010/01/image-protection-disable-right-clicking.html

      Sil
  12. Emeğe saygı işte,cok güzel yazmışsınız,tebrik ederim.💙

    YanıtlaSil
  13. Amanın dünyalar güzeli arkadaşımın yeni sayfasının güzelliği ne olacak:) Bayıldım, hatta bittim hatta kıskandım bak çok fena, zaten bu aralar yaz geldi tasarım değişikliğine gitsem diye düşünüyorum aklıma karpuz kabuğu düşürdün bir kere:)) Tebriklerimi ayrıca sunarım efendim:)) Tchibo Kırmızısı zamanından beri hastasıyım bu fotoğrafın aklımda öyle bir yer etmişti ki:)) Emek hırsızlığı da artık bitsin diyorum ben ve kimsenin kızmaya hakkı olduğunu da düşünmüyorum, utanmalılar bence. Geçenlerde beni takip eden bir bayan instagram da fotoğrafımı paylaşmış, benim olduğunu söyledim ve kaldırmasını ' RİCA ETTİM' ki bunun kadar saçma bir şey var mı bilmiyorum ben utanıyorum artık. Hanım efendi gayet pişkinlikle ama ben bunu internet sayfalarından birinde buldum demez mi! Bana geldiler, nasıl çıldırdım çok kıymetli sözlerle andım kendisini ve aile büyüklerini:)) Bu arada bu bayan annemin Elis için ördüğü yastıkların fotoğrafını paylaşıp altına da istenilen ebatlarda ve istenilen renklerde sipariş alınır diye not düşmüş, iki gözüm benim:)) Ne diyeyim garip bir millletiz evimi kendi evi belleyip teşekkürleri büyük bir mütevazılıkla kabul edenler var birde:)) Bitsin bu çile diyor ve kocamannnn öpüyorum seni:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahahah seninki de iyice belaylıymış:)
      Yazık yaa üzülyorum işte böyle şeyle, kafayı nereden ne buluruma takmak yerine , ben ne yapabilirime yorsa hem daha başarılı olacak hem de daha huzurlu:)

      Blog dizaynına gelince sen alasını yaparsın. Ben artık yaşlanmışım böyle işler için:) Ay valla birden darallar geldi üstüme, uğraşamıyorum artık eskisi gibi. Eskiden olsa sabahlara kadar bilgisayar başından kalkmaz kafama koyduğumu yapardım. Şimdi düşüncesi bile beni geriyor...
      Sen konuya zaten hakimsin, şimdiki hali de nefis bloğunun:)

      Sil
    2. Canım sen değilde ben yaşlandım sanırım:)) Dün gece değiştirdim renklerini ve sadece slaytlı ig eklentisi ekledim ama yok çatladı kafam:))

      Sil
  14. Sonununa kadar haklısınız, lütfen kullananları uyarmaktan kaçınmayın .

    YanıtlaSil
  15. Birbirimize biraz daha saygılı olmayı öğrendiğimiz zaman , verilen emeğin karşısında ' ayy bende yaptım oldu ' , 'bunu bende yaparım ki' denmediği zaman , verilen emeğin harcanan zamanın bilincinde olduğumuz zaman her şey çok daha güzel olacak . Ama maalesef bunlar sadece bu satırlarda kalacak . Çünkü her geçen gün bir birimize ve emeklere tahammülsüzlüğümüz , saygısızlığımız artıyor.
    Olması gereken bir davranışı hayran kalarak kutluyoruz. Bu bayanın yaptığı çok nazik bir hareket , olması gereken ama biz bunu yapamıyoruz:( Çok mu zor :(
    Ben çok güzel resimler yapan ve bunlar için çok fazla zaman harcayan arkadaşlarımın fotoğraflarının altıda bir birini etiketleyip ' ben sana aynısını çizerim ' ' ben daha iyisini yaparım ' diyenleri hiç anlamıyorum . Bunu hiç bir zaman anlamayacağım ...
    O dergiyi gördüğünüzde neler hissettiğinizi tahmin ediyorum . Ne güzel bir duygudur.. Tebrik ederim . Ve dilerim devamlı böyle güzel başarılarınızı okuruz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok çok teşekkür ederim.
      Olması gereken olduğunda şaşırıyoruz bizler ne yazık ki. Bu tarz olaylar okuyoruz bir yerlerde ama başımıza gelene kadar pek de önemsemiyoruz... Ben instagramda takip ettiğim kişilerin paylaşımları altında yazılanları okuyamıyorum, hem zamanım yok, hem de içim daralıyor:(
      Ben güzel şeyler görmek istiyorum, fotoğraflara bakmak bana yetiyor. ama bazen şans eseri okuduğumda da dehşete kapılıyorum...

      Güzel dilekler için tekrar çok teşekkürler...

      Sil
  16. harika bir yazı ve uyarı olmuş sevgili Ayda.
    bir yerlerden buluyoruz, nasıl olsa her kes aynı şeyleri ya da benzerlerini yapıyor diyerek emeğe haksızlık etmek gerçekten çok kötü. bir işi şuradan öğrendim, buradan gördüm demek küçültmez aksine güven duygusunu tazeler. birilerinin çıkıp saygısızca kullanmasına ya da emeği görmezden gelmesine ya da kaynak belirtenleri ne gerek var herkes aynı şeyleri yapıyor zaten diye küçümseyenlere dayanamıyorum. Hele bir de burada yayınlananları izinsiz kullanmayınız diye yazıp da başka işleri kaynaksız kullananlara hiç dayanamıyorum. Bu günlerde ben de böyle bir yazı yazmak niyetindeydim ki seninkini okuyunca çok mutlu oldum. çok daha fazla kişiye sesini duyaracağından çok eminim. Sevgiler…
    bu arada yeni blog tasarımı çok güzel, keyifli günlerde kullanman dileğiyle…

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, eğer birilerinin duygularına tercüman olabildiysem ne mutlu bana:)

      Sil
  17. You made a Great job and photos.
    Ciao
    Aina

    YanıtlaSil
  18. Buranın yeni şekline şemaline bayıldım.. Ne kadar güzel olmuş.. Bu arada bir kaç yıl önce New York Times eşimin iki tane Datça ile ilgili fotoğrafını yayınlamıştı.. Yaptığı yazışmalardan, imzaladığı kağıtlardan bana fenalık gelmişti.. Ay koskoca adamların başka işimi yok diye düşünmüştüm.. Ama işte tam da bu nedenlerden biz neredeyiz onlar nerede.. Bu kırmızılı fotoğrafına o zamanda bayılmıştım şimdi yine görünce yine bayıldım.. Tebrik ediyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benin 70 küsür fotoğrafım Getty Images'da satılıyor,o fotoğrafları istediklerinde bir dosyalar gönderdiler, kafayı yedim. tam 20 gün elimde gezdirdim okudum ettim. Neyse sonunda hallettim. Ama o kadar profesyoneller ki, hataya yer yok yaptıkları işlerde.

      Bu arada çook teşekkür ederim :)

      Sil
  19. Kesinlikle abartmiyorsun hatta az bile soylemissin Aydacim. Cunku bence kisisel olarak fotograf alip, profil fotografi yapmak, kendi instagraminda yayinlamak falan da emege saygisizlik. Ve sadece isin icinde olanlara degil bunu yapan kisisel sayfalara da ayni derecede kiziyorum ben. Cunku emek var diger tarafta ve bir tesekkur etmek bir kaynak goztermek bu kadar zor olmamali.

    Ve suna inaniyorum Aydacim, eger sen kisi olarak yaptigin seyleri onemsiyor ve emek veriyorsan baskasinin emegine saygisizlik yapamazsin. Elin varmaz cunku.O yuzden bunu yapan insanlarin kendi yaptiklari ise olan saygilarindan da suphe ediyorum..

    Yani bece yaptiklari sadece o fotografinin, yazinin vs. sahibinin emegine saygisizliktan da ote. Iste en cok boyle insanlara kiziyorum.

    Icim dolmus kusura bakma. Ama oradan buradan hic kimin olduguna dikkat etmeden fotograf yazi toplayip paylasanlara cok kiziyorum. Olmaz. Ayip. Gunah. Hepsi.

    Seni cok oper ve ayrica da cok ama cok tebrik ederim. Yazinin basinda okuduklarim beni bile gurulandirdi :)

    IYi ki boylesine titizlenerek yapiyorsun bu isi.
    Cok operim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok yok bazen ben de böyle çoşuyorum:)) Aslında benim fotoğraflarımla ilgili de değil konu, akıl edememek kısmına üzülüyorum ben. Yani eğitim sistemimizin bozukluğu, değerlerimizin farklılığı, kafayı çalıştırmamak, kolaya kaçmak, düşünmeye hali olmamak...
      En çok da gençlere kızıyorum. Benim elimde bu imkanlar bir 10 yıl önce olsaydı, şimdiye uçmuştum:))

      Ben de öpüyorum seni, çoook teşekkürler...

      Sil
  20. Her satırı, her cümlesi ne kadar doğru bir yazı.Üstüne eklenebilecek pek birşey yok aslında.Emeğe saygı duymayı bilmeyenler için, emek harcamayı bilmeyenler için anlamak çok zor sanırım.Oysa en basit şey kaynak belirtmek.Ama bazıları içinde bir o kadar zor...Çünkü işin ucunda ben yaptım diye böbürlenmek var , hiç emek harcamadan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne acınası aslında değil mi?? Neyse umarım birazcık farkındalık yaratabilmişimdir bu yazı ile...

      Sil
  21. kesinlikle çok çok haklısınız.. ayrıca sadece profesyoneller değil herkes dikkat etmeli... bir fotoğrafı bulup kullanmayı biliyorsa bunun başkasına ait olduğunu, izin gerektirdiğini de bilsin bir zahmet insanlar...
    siz çok olgun karşılamışsınız olayları ben olsam mahkemelik olurdum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle böyle, anlata anlata, belki bir kaç kişinin kafasına girebilirim diye düşünüyorum:))
      Hayatımda daha fazla gerginliğe yer açasım da yok, o yüzden mahkeme olayı son nokta olur herhalde benim için:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...